14/05/2018

Tijdens het feestelijk Lionsjubileumgala op 7 april in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk werd een mooie cheque van € 50.000,=  overhandigd aan de Dirk Kuyt Foundation

Lionsclub Noordwijk bestaat 40 jaar en vierde dit met een feestelijk gala ten behoeve van de Dirk Kuyt Foundation. Deze Foundation richt zich op alle aangepaste sporten. Met hun steun wil zij een structurele bijdrage leveren aan sporten voor mensen met een beperking.

Dirk Kuyt zegt zelf tijdens het gala: “ Voor veel mensen is sporten vanzelfsprekend. Ook voor mij. Voor mensen met een beperking is dat heel anders. Ook zij willen dolgraag sporten, maar dat kan niet altijd. Daar wil ik met de Dirk Kuyt Foundation bij helpen”. De Foundation ondersteunt inmiddels ongeveer 100 sportevenementen per jaar door heel Nederland. Dirk vervolgt: “Als ik mensen zie genieten van sport, geniet ik ook. Dan ben ik trots dat wij helpen dit mogelijk te maken”.

De presentatie van het jubileum werd verzorgd door Lucille Werner, bekend van onder andere Lingo. Zij heeft zelf ook lichamelijke beperkingen. Mede daardoor is het duidelijk merkbaar  dat zij zich zeer betrokken voelt bij het doel van Dirk Kuyt. Zij vertelde over haar eigen achtergrond en moedigt spreker/ambassadeur Pim Brouwers aan om vooral door te gaan met zijn motto: “Ik denk niet in beperkingen, maar in mogelijkheden”. Pim heeft een hersenbeschadiging, wat zich uit in spastische benen, waardoor hij niet goed kan lopen. Hij hield een gloedvol betoog over zijn passie voor sport. Vooral door zijn doorzettingsvermogen is hij superbedreven in zitskien en handbiken.

De feestavond krijgt nog meer allure door een optreden van Sanne Wallis de Vries. Deze topcabaretière brengt gedurende ruim een half uur een turbulente en afwisselende show, waarin zij zichzelf en de gasten niet spaart. De veelzijdige coverband Nightlife zorgt voor de achtergrondmuziek, maar bij hun swingmuziek blijkt de dansvloer van Huis ter Duin te klein.

Het financiële hoogtepunt is de loterij en de veiling. Onder de professionele leiding van veilingmeester Nielsson worden in snel tempo 12 kavels geveild, waaronder een exclusieve rondleiding in het Rijksmuseum, een Golfflight met Dirk Kuyt en kaarten voor zijn afscheidswedstrijd eind mei. Hij verklapt dat veel nationale en internationale spelers hier acte the presence zullen geven.

Door de veiling, de loterij en veel sponsoren kon rond middernacht een cheque van € 50.000,= aan Dirk  worden overhandigd. Hiermee kunnen weer veel mensen met een handicap worden ondersteund om via de sport actief deel te nemen aan de samenleving.

Lions Club Noordwijk ondersteunde eerder dit jaar het project Reuring in Noordwijk. Dit unieke project  richt zich ook op het ondersteunen van mensen met minder mogelijkheden, vooral door het ondernemen van activiteiten met elkaar en door met elkaar te sporten.